Rens’ blog #1 – Klim in die digitale pen

29 september 2021 | Rens Scheepers

‘Rens wil jij een blog schrijven voor de nieuwsbrief die er deze maand uitgaat?’ Dit was de vraag die ik kreeg begin deze maand. Ik ging al snel denken waarover ik als beginnende marketeer, met weinig ervaring binnen het werkveld, een blog kon schrijven. Ik ging online zoeken ter inspiratie voor een onderwerp van de blog. Wanneer ik op ‘blog’ zocht in Google, kreeg ik al snel 8.000.000.000 resultaten. Het werd mij al snel duidelijk dat een blog een bekend begrip is (ook bij niet marketeers), maar wat maakt deze vorm van content marketing nu zo cruciaal voor B2B bedrijven? In deze blog mijn visie hierover!

Bloggen voegt waarde toe voor de klant

Het is tegenwoordig veel gemakkelijker dan ooit om aan informatie te komen over een product of dienst die je wilt aanschaffen. 87% van de B2B klanten verricht dan ook zelf onderzoek naar vraagstukken binnen het bedrijf. Tijdens een blog kun je laten zien dat jij de kennis in huis hebt om een probleem op te lossen. Hoe eerder je de zoekende prospect op je website krijgt, hoe groter de kans dat hij klant wordt.

Bloggen zorgt voor meer bezoekers op je website

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat zakelijk bloggen tot 55% meer websitebezoekers leidt. Wanneer jij laat zien dat je de kennis en kunde in huis hebt, is de prospect eerder bereid om verder te kijken naar jouw producten of diensten. Ik bedoel, hij is inmiddels toch al op jouw website terechtgekomen. Je kunt op twee manieren ervoor zorgen dat de klant eerder geneigd is om verder te zoeken op jouw website, namelijk:

  1. Een overzichtelijke en prominente menubalk op je website. Wanneer er in deze menubalk iets staat als ‘onze producten’ of ‘dienstenportfolio’, dan ben ik ervan overtuigd dat de potentiële klant deze weet te vinden!
  2. Je kan in jouw blog ook een klikbare call to action verwerken. Op deze manier kan de prospect in één klik het uitgelichte onderwerp bezoeken. Stel, je hebt een carwash en schrijft over het schoonmaken van de binnenkant van de auto. Je geeft een paar goede tips, en aan het eind van je blog geef je aan dat jouw specifieke product de vlekken in je stoel laat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dit wekt de interesse bij de lezer, en hoe mooi zou het zijn als hij of zij dan in één klik direct het product kan bezoeken.

Google wordt je grote vriend

En welk bedrijf wil dat nu niet? Bloggen kan ervoor zorgen dat je beter vindbaar wordt op Google. Met een blog kun je namelijk inspelen op concrete vraagstukken die bij jouw doelgroep spelen. Vraagstukken die in Google worden gesteld door de doelgroep. Verder zorgt bloggen ervoor dat andere websites vaker naar jouw website linken (inbound link) en dat je meer geïndexeerde pagina’s hebt. Beide bevorderen de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google.

Bloggen maar

Er zijn natuurlijk ook argumenten te bedenken om niet te bloggen. Een veelgehoorde is dat het veel tijd kost om een kwalitatief goede blog te schrijven. Echter is deze vorm van content marketing multi inzetbaar. Zo kan je hem op je website plaatsen, op de Socials van jouw bedrijf delen of invoegen in de maandelijkse nieuwsbrief.

Dus als ik dan nog één tip mag geven voor een succesvolle blog; klim in die digitale pen en laat je fantasie gaan over een onderwerp waar jij (als bedrijf) de kennis van hebt. Geef jouw doelgroep de content waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden. En de resultaten, die zul je vanzelf ervaren.

Terug naar het overzicht

Klik hier om terug te gaan naar het nieuwsoverzicht.