Klant aan het woord - Ionbond

Klant aan het woord – Belden

belden

Vakmensen, zeker met een technische achtergrond, zijn vaak lastig te vinden. Dat is ook de ervaring bij Belden Wire & Cable, waarvan het Europese hoofdkantoor in Venlo staat. “Daarom zijn we in samenwerking met GBT Opleidingen in maart 2017 begonnen met een BBL-opleiding Mechanisch Operator. Voor eigen mensen, maar ook mensen met een andere achtergrond, om die om te scholen zodat ze bij ons aan de slag kunnen”, vertelt productiemanager Jaap de Dreu.

Hij legt uit dat Belden een internationaal actieve kabelproducent is die alle producten maakt die bij datacommunicatie nodig zijn. “Dus meer dan alleen kabels, maar ook de benodigde software, connectoren, sensoren en glasvezel. We bieden totaaloplossingen voor uiteenlopende sectoren.” In Venlo, waar zo’n 350 mensen werken, worden alleen kabels gemaakt, geeft hij aan.

Om aan de voortdurende vraag naar goed geschoold personeel te kunnen voldoen, besloot Belden een BBL-opleiding Mechanisch Operator niveau 2 en 3 te starten. Daarvoor werd een beroep gedaan op GBT Opleidingen. De Dreu: “We kwamen in contact met GBT Opleidingen en merkten al snel dat we op één lijn zaten. We hebben vervolgens besloten de opleiding op onze eigen locatie te laten plaatsvinden, op maandagen, dat bleek de meest geschikte dag. De klas bestond uit acht medewerkers die allemaal op vrijwillige basis deelnamen – omdat ze zich verder wilden ontwikkelen.”

Voorafgaand aan de start van de opleiding was er een intensieve voorbereiding, maakt De Dreu duidelijk. “Er werd gekeken naar de invulling, er waren gesprekken met de docenten en medewerkers van GBT Opleidingen hebben zich intensief in ons bedrijf verdiept. Ook nadat de opleiding was begonnen heb ik als verantwoordelijke, zeker in de eerste maanden, alles goed gevolgd. Zo heb ik lessen bijgewoond en was er regelmatig overleg. Naast het bieden van kwaliteit is efficiënt communiceren één van de pluspunten van GBT Opleidingen: op onze vragen of input werd heel adequaat gereageerd. Tijdens een tweejarige opleiding zijn er altijd veranderingen en daar werd snel op ingespeeld. Dankzij een goed voorbereide opleiding hebben we er weer een aantal vakmensen bij.”

Vijf van de acht deelnemers ontvingen een diploma. “Voor twee deelnemers bleek de combinatie leren en werken toch iets te zwaar; één deelnemer is tussentijds overgestapt naar een andere opleiding.” Bij Belden kijken ze zeer tevreden terug op het traject, ook de deelnemers, zegt De Dreu. “Ze vonden het persoonlijke aspect bijvoorbeeld heel prettig. De een leert wat makkelijker dan de ander, daar is rekening mee gehouden.” Plannen voor een nieuwe opleiding zijn er volgens hem zeker. “Andere medewerkers zijn nieuwsgierig geworden, geven aan interesse te hebben. Zodra we een klas bij elkaar hebben, gaan we weer met de opleiding beginnen. Samen met GBT Opleidingen, want dat is uitstekend bevallen.”

Belden klant aan het woord mbo mechanisch operator