Niels' Blog #3

Fysieke trainingen voor bedrijven, iets dat in beton gegoten was

Een training voor de blue-collar medewerker moet fysiek uitgevoerd worden op locatie toch? Met je poten in de klei praktijkvoorbeelden aantonen, dat was de way-to-go volgens ons. Door corona heeft onze werkwijze in een korte tijd in veel opzichten een ommekeer gemaakt. De altijd fysiek gegeven trainingen moesten acuut online gegeven worden en onze marketing en sales moesten op de eindgebruiker of particulier worden ingericht. Nu de coronamaatregelen versoepeld worden, wordt het een combinatie van beiden.

Ik neem je mee in de snel veranderde opleidingswereld en geef tips die jou misschien kunnen helpen in de toekomst.

Onze werkwijze diversifiëren

De eerste reden van onze verbreding komt door de aanhoudende pandemie en de bijkomende maatregelen. Hierdoor kwamen veel werknemers thuis te zitten. Ik denk dat veel mensen, die voorheen geen tijd hadden, zich nu wel konden oriënteren en bijscholen waar nodig. Misschien dat er een aantal vreesden voor hun baan, waardoor zij zich wilden laten omscholen. Beide gevallen leidden in ieder geval tot meer vraag naar trainingen en opleidingen.

De tweede reden is het verkrijgen van de speciale subsidieregeling NL Leert Door. Met deze regeling mochten wij, samen met een klein aantal andere opleiders, een groot aantal trainingen per direct kosteloos aanbieden. Consumenten en/of bedrijven moesten dus per direct hun werknemers of zichzelf kunnen aanmelden via de website.

1. De verandering in marketing en verkoop

Ik ben zelf werkzaam voor een opleider die gespecialiseerd is in technische, industriële en logistieke trainingen voor de blue-collar medewerker. Ik ben verantwoordelijk voor de marketing, waaronder ook de promotie van de opleidingen valt. Vaak probeerde ik met marketingwerkzaamheden de HR-afdelingen of eigenaren van industriële bedrijven het belang van opleiden aan te tonen. Tijdens en na de corona-uitbraak zijn wij ook op een andere manier marketing gaan bedrijven; business-to-consumer. Deze additionele werkwijze komt voornamelijk door de NL Leert Door regeling, al lagen er al langer plannen om deze stap te maken.

Business-to-consumer vergt een andere, nieuwe aanpak. De consumenten of potentiële deelnemers van trainingen zijn te bereiken via andere kanalen, een HR-afdeling of eigenaar spreek je wellicht op een andere manier aan en het aankoopproces van bedrijven bestaat uit veel meer stappen dan die van een consument.

Tip: Ik probeer hier een actieve boodschap te gebruiken. Mensen kunnen zich in dit geval namelijk direct inschrijven voor gratis trainingen.

2. De verandering qua planning en verwerking

Waar voor ons voorheen alleen het beslis- en aankoopproces van een bedrijf van belang was, moesten we nu grote aantallen particuliere aanmeldingen krijgen.

We willen particulieren een aantal mogelijkheden geven. Ze kunnen de training online volgen of op één van onze locaties in Nederland. Onze frontoffice draait overuren met het plannen en het verwerken van de inschrijvingen.

Tip: De klant is koning. Kan het online, doe het ook online. Wil iemand de training fysiek volgen, geef diegene de keuze om het fysiek te volgen. Wil een bedrijf een groep laten trainen met alleen eigen werknemers, starten we een bedrijfsgroep.

3. De verandering in uitvoering

Ons trainersbestand bestond uit, als ik het zo mag noemen, klassieke trainers. Geef ze een lokaal of trainingslocatie, een whiteboard of beamer, dit was vaak al genoeg voor het geven van een goede training. Door corona werden wij en dus ook onze trainers genoodzaakt om de trainingen online uit te voeren.

Dit vergde natuurlijk een verandering in mindset. Je moet als trainer niet alleen de praktische zaken regelen van online lesgeven, je moet ook via een webcam een les praktisch leidinggeven kunnen verzorgen. Wij waren er tot voor kort van overtuigd dat dit niet anders dan fysiek kon.

Iets wat voor ons spannend was, blijkt tot nu een groot succes. De eerste positieve ervaringen over onze online trainingen stromen binnen.

Tip: Een enthousiaste trainer kan, met de juiste mindset, online net zo overtuigend overkomen als fysiek. Ga er open in en heb geduld. Vragen, opmerkingen of geruis kunnen online voor vertraging zorgen. Neem dus de tijd om hieraan te wennen.

Sterker in de toekomst

Het plan om de veranderingen door te voeren, waartoe wij nu genoodzaakt waren, lag al langer op de plank. Het diversifiëren van onze werkwijze kwam in een stroomversnelling door de coronamaatregelen en de NL Leert Door subsidieregeling. Fysieke trainingen op bedrijfslocaties verzorgen blijft zeker ons ding, maar de flexibiliteit van het online lesgeven en het direct aanbieden van trainingen aan de consument maakt ons sterker in de toekomst.