Suraya's Blog #1

Digitaal Personeelshandboek: Het wat, waarom, hoe en wie

Het personeelshandboek is onmisbaar voor elk bedrijf. In deze blog leest u waarom u een digitaal personeelshandboek zou moeten hebben en wat er belangrijk is voor een succesvol personeelshandboek.

Wat is een personeelshandboek?

De belangrijkste functie van een personeelshandboek is het stellen van duidelijke verwachtingen voor beide partijen: een bedrijf als werkgever en zijn werknemers. Een personeelshandboek moet duidelijk communiceren wat er van de medewerkers van het bedrijf wordt verwacht met betrekking tot hun gedrag en prestaties op de werkvloer en wat ze er voor terug kunnen krijgen.

Denk hierbij aan afspraken over loon en werktijden, over ziekteverzuim of woon-werkverkeer en nog veel andere onderwerpen.

Een personeelshandboek dient, als onderdeel van onboarding, op de eerste werkdag, of zelfs eerder, gedeeld te worden met nieuwe medewerkers. Door gebruik te maken van een digitale vorm, kan het makkelijk gedeeld worden met medewerkers en is het altijd en overal beschikbaar.

Waarom zou u een digitaal personeelshandboek moeten hebben?

Hier zijn de 6 belangrijkste voordelen:

#1: Duidelijkheid: Zowel werkgever als werknemer weten wat hun rechten en plichten zijn en aan welke regels en afspraken men zich dient te houden.

#2: Transparantie: De regels en afspraken gelden voor iedereen en zijn dus voor iedereen hetzelfde. Dit bevordert het gevoel van gelijke behandeling.

 #3: Tijdwinst: Medewerkers kunnen zelf de antwoorden opzoeken, het voorkomt dat u voortdurend vragen over het beleid moet beantwoorden, waardoor u tijd bespaart.

 #4: Compliance: Het dient als juridische bescherming in geval van mogelijke juridische geschillen.

#5: Verbeterde onboarding: Het is een waardevol hulpmiddel bij het aan boord gaan van medewerkers, omdat het nieuwe medewerkers helpt zich te oriënteren en sneller op de hoogte te zijn.

 #6: Onderhoudsvriendelijk: Iets aanpassen? Geen probleem. Door het gebruik van een digitale vorm kan men heel gemakkelijk wijzigingen doorvoeren. 

Hoe komt u tot een goed personeelshandboek?

Het schrijven van een saai en ‘plat’, hard-copy, personeelshandboek is geen probleem, maar hoe zorgt u ervoor dat het ook gelezen én begrepen wordt?

Onderstaande elementen zijn de sleutel tot een succesvol personeelshandboek:

  • Kort en eenvoudig
  • Geschreven in de juiste taal
  • Persoonlijk
  • Gebruik van afbeeldingen en video’s
  • Attractieve uitstraling

Wie moet er een personeelshandboek schrijven?

Dat kunnen wij samen!

In de meeste bedrijven is het personeelshandboek eigendom van HR, aangezien het HR-team een diepgaande kennis en inzicht heeft in het beleid van het bedrijf.

GBT Opleidingen heeft specialisten in huis om de inhoud voor u te ontwikkelen in een applicatie.

Dus U, als organisatie, levert de gewenste inhoud, wij geven advies, en verwerken en ontwikkelen dit tot een succesvol personeelshandboek.

Heb ik met deze blog uw interesse gewekt? Stuur mij dan een mail via s.vanriswick@gbt-opleidingen.nl of bel naar 088 – 088 4700!

Altijd op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes, blogs en trainingen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!